10 tips om de feestdagen te overleven

Hoe overleef ik de feestdagen?

Nog een paar uur tot pakjesavond start, nog 20 dagen tot kerst en minder dan een maand tot Oud en Nieuw. Het is dus écht bijna het einde van het jaar! Hoe gaat het met jouw voornemens? En de mijne? Ik deel je mijn struggles van de laatste 2 weken in aanloop naar de feestdagen:

  • Geen Sinterklaas snoepgoed in huis gehaald en dus ook nog niet op. Jeej!
  • Wel op één avondje 4 wijn en 3 (#glutenvrij) bier op. Neej!
  • Niet dagelijks mijn 10.000 stappen gehaald, maar ergens blijven steken op een gemiddeld van 4.400. Neej!
  • Wel 1,5 week zónder alcohol en van plan dat nog minimaal 1,5 week vol te houden. Jeej!

Het kan niet altijd goed gaan. Maar je bewust zijn van het feit dat je al vóór het nieuwe jaar kunt beginnen met je nieuwe voornemens, kan natuurlijk wel! En die feestdagen dan ook beter te kunnen overleven dan de voorgaande jaren. Waar liep jij tegenaan? Of wat vond je nou écht lastig?

Ik heb de tips vandaag allemaal op een rijtje gezet voor je!

10 tips om de feestdagen te overleven

Tip 1 – Chocoladeletters in maat ‘small’ i.p.v. XXL

Ik vond ze vroeger vooral erg schattig. Nu denk ik, tja.. die bestaan dus met een reden. Waar ik het over heb? Chocoladeletters in maat small i.p.v XXL

Het makkelijkste cadeautje als oma-Sint, juffrouw-Sint, voetbaltrainer-Sint, collega-Sint, maar na zo’n periode zit je toch ineens met 28 van die letters in je kast. Sterke tante die ze daar kan laten liggen.⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Want als ik aan de ‘C’ begin, begin ik bij de eerste bocht. Dan kan dat rechte stuk naar beneden ook wel opgegeten worden. En die onderste bocht ligt daar dan ook nog zo zielig bij. Die neem ik ook. En dan maakt het niet uit of ik dat bij een XXL doe of een small, hij verdwijnt.

Dus als je die traditie en traktatie niet wilt overslaan, kies dan eens voor de kleinere (minder calorieën-bevattende) versie. Zie je wat ik bedoel?

Tip 1 - Chocoladeletters in maat 'small' i.p.v. XXL
Tip 1 – Chocoladeletters in maat ‘small’ i.p.v. XXL

Tip 2 – Minder booze en kleinere katers

Boozy brunch bij familie 1, een borrel bij oma en een diner bij familie 2. Dan heb je nog voordat je avond begint, je wekelijkse portie alcohol al achter de kiezen. En dus ook een kater van hier tot Tokyo de volgende dag.

Óf niet natuurlijk. “Ja uh… maar hoe dan?”

  • Kies voor 1 soort drank en drink niet alles door elkaar;
  • Drink water als je dorst hebt en gebruik daar niet je wijn voor; 
  • Neem eens een alcoholvrij biertje tussendoor. Net zo lekker, maar zonder de dizziness.

Daarnaast is het goed om naar de gastheer/-vrouw te communiceren dat je het vandaag bij 2 wijntjes houdt. Zorgt ook weer voor commitment!

Tip 2 - Minder booze en kleinere katers
Tip 2 – Minder booze en kleinere katers

Tip 3 – Frisse neus en weg luiheid

Doe tussen 2 brunches/diners/borrels een wandeling in het bos, over het strand, langs het meer of door het park.

Niet alleen verbrand je daarmee wat calorieën, je voelt je ook meteen minder lui!

Nadat je lekker bent uitgewaaid is er natuurlijk ook niets beters dan jezelf op te warmen bij de haard (oké, of verwarming) met een theetje.

Tip 3 - Frisse neus en weg luiheid
Tip 3 – Frisse neus en weg luiheid

Tip 4 – Maak tijd voor rust & gezelligheid

Geen tijd om een wandeling te maken overdag, want je moet nog een heel diner voorbereiden?

  • Koop het ijs i.p.v. dat je het zelf maakt;
  • Koop voorgesneden groenten i.p.v. dat je het zelf snijdt;
  • Of laat het werk doen door de keukenmachine.

Zo bespaar je tijd en heb je tóch tijd voor een wandeling met de familie of je vrienden.

Zo’n frisse neus halen, zorgt er ook voor dat nét even dat stukkie stress wegvalt, dat je misschien hebt over het diner dat je hebt voorbereid. Heb vertrouwen en maak er vooral wat gezelligs van!

Tip 4 - Maak tijd voor rust en gezelligheid
Tip 4 – Maak tijd voor rust en gezelligheid

Tip 5 – Ook wat gezonds om te graaien

Vier je Sinterklaas bij jou thuis? Serveer dan op een mooie schaal ook een berg (gepelde) mandarijntjes.

Er is niets wat meer bij de Sint past dan mandarijntjes. Gedachteloos graaien kan dus ook gezond zijn! 

Je hoeft zeker niet heel de tafel leeg te maken en alleen maar mandarijntjes neer te zetten. Het gaat tenslotte om de mindset. Des te meer mandarijntjes je graait, des te minder graai je naar de kruidnoten (of pepernoten, of chocoladeletter, of gevuld speculaas, of…).

Tip 5 - Ook wat gezonds om te graaien
Tip 5 – Ook wat gezonds om te graaien

Tip 6 – Liefde, goede afspraken en genieten geblazen

Heb je afgesproken met de groep dat iedereen wat meeneemt? Gebeurt het jullie dan ook vaak dat iedereen tóch nog even wat extra’s meeneemt, ‘want dat is gezellig’.

Zo zit je zonder dat je het doorhebt, misschien toch weer met een paar extra gedroogde worsten, smakelijke kaasjes en zelfgemaakte wrap-hapjes, terwijl je tante de borrelhapjes zou regelen en al de hele tafel vol heeft staan. Oeps. “Nouja, nu staat het er toch!”

Of…. Maak duidelijke afspraken met je gezelschap. Uiteraard wil iedereen elkaar goed verzorgen, maar die extra aandacht kan ook gelegd worden in de bereiding van het gerecht dat je eigenlijk alleen zou maken 😉 En die extra liefde in dat gerecht, dat ga je echt proeven!

Moeilijk om dit aan te geven bij je gezelschap? Op een luchtige en grappige manier breng je het vriendelijk, maar komt de boodschap wel over. Je kunt het!

Tip 6 - Liefde, goede afspraken en genieten geblazen
Tip 6 – Liefde, goede afspraken en genieten geblazen

Tip 7 – Deel en verdeel

Woont je familie in de buurt? Woon je met al je vrienden in dezelfde wijk? Why not a walking dinner?

Niet 1 persoon die alles moet regelen, iedereen heeft wat beweging en een frisse neus, iedereen kan pronken met zijn/haar versierde kerstboom, je verdeelt de afwas, en ga zo maar door.

Hoef je ook niet de gehele avond te luisteren naar de muzieksmaak van je gekke oom, maar kun je in je eigen huisje ook mensen jouw favoriete muziek laten horen. Win win win win win toch?

Tip 7 - Deel en verdeel 
Tip 7 – Deel en verdeel

Tip 8 – Minder calorieën, meer exclusiviteit!

Kun je vaak na 2 dagen ook geen amuse meer zien, omdat je weet dat daarna nog een voorgerecht, tussengerecht, hoofdgerecht, nagerecht en kaasplankje gaan volgen en je broek nú al te strak zit?

Natuurlijk wil je indruk maken als je een diner organiseert, maar dat hoeft niet per se met de hoeveelheid aan gerechten. Je kunt er ook voor kiezen om 1 of 2 gangen minder te serveren en bij de gangen die overblijven, wat meer uit te pakken. En dan niet calorisch, maar qua exclusiviteit!

Zo’n gerecht als hieronder bijvoorbeeld. Licht, kleurrijk, super smaakvol, rijk door de dressing, niet rijk in calorieën, feestelijk door wat creativiteit met de rode biet en dus ook nog eens snel gemaakt. Recept hieronder!

Zet eens een net andere bril op om te kunnen zien hoe het óók kan. Hij staat je vast goed!

Geroosterde bloemkool met mosterddressing

Tip 8 - Minder calorieën, meer exclusiviteit!
Tip 8 – Minder calorieën, meer exclusiviteit!

Tip 9 – Verwelkom je gasten feestelijk

Heb je zin om je gasten helemaal in te pakken? Wil je graag alles feestelijk maken, inclusief een spektakel van een welkomstdrankje? Maar waarom zou dat geen alcoholvrij drankje kunnen zijn?

Je kunt echt de lekkerste recepten vinden voor een virgin martini of mocktail mojito! Leuke garnituur, parapluutje, alles er op en eraan. Het leukste: nu kun je met de feestdagen ook met je zwangere zus, de BOB en alle aanwezige minderjarigen proosten!⠀

Favoriet recept hier: 

  • vul een glas met ijsblokjes;
  • prik 2 kruidnagels in een sinaasappelschijfje;
  • doe de sinaasappel, een kaneelstokje en een steranijs in het glas;
  • vul het glas met tonic en je hebt een heerlijke winterse mocktail!

Wil je meer weten over mocktails? Check de mogelijkheden bij Luden op het plein in Den Haag!

Mocktails bij Luden Den Haag

Tip 9 - Verwelkom je gasten feestelijk
Tip 9 – Verwelkom je gasten feestelijk

Tip 10 – Bepaal zelf hoe je terugkijkt op deze feestdagen

Houd in gedachte dat je zelf de leiding hebt over hoe je je voelt en hoe je terugkijkt op deze feestdagen. In plaats van het motto ‘in januari zien we het wel weer’, kun je je ook nu voornemen om trots te zijn op jezelf als je gezonde keuzes maakt.

Voel je sterk en blij als je een oliebol weigert, omdat je je realiseert dat je hier eigenlijk vaak vooral moe van wordt.

Wees niet bang om een party pooper te zijn en je hoeft je niet te verdedigen naar anderen. Het is alleen maar super knap als jij bij de borrel de chips laat staan en voor de tomaatjes en wat noten gaat. Jij kunt daarna genieten van het diner, terwijl de rest met een enorme food-baby zit te puffen.

En hoe cool is het dat jij al een voorsprong hebt als het gaat om het waarmaken van je goede voornemens, omdat je al vóór het nieuwe jaar begonnen bent?

Ik bied je mijn traject in de eerste week van januari met een enorme korting aan (heeft namelijk alles te maken met mijn 30e verjaardag, au! 😉 ) Omdat ik de rotste niet ben en ik het jou gun, kun je ook zéker nu al van deze knalkorting profiteren! Laat hieronder een reactie achter of stuur me een mailtje, dan leg ik je alles uit!

Tip 10 - Bepaal zelf hoe je terugkijkt op deze feestdagen
Tip 10 – Bepaal zelf hoe je terugkijkt op deze feestdagen

Vragen/opmerkingen/wensen?

Je weet dat je me altijd een mailtje kunt sturen, toch?!

Ook ga ik deze week waarschijnlijk weer ‘live’ op Instagram, dus weet dat je dan ook bij me terecht kunt!

Wekelijkse update?

Ontvang jij mijn wekelijkse nieuwsbrief al? Je kunt je er hier voor aanmelden!

Meer weten?

Volg jij mij al op Instagram , Twitter en/of Facebook? Dagelijks laat ik je daar zien dat gezonde keuzes maken ook heel leuk, lekker en snel kan zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.